Acasa Cursuri Consiliere Consultanta Materiale de informare Locuri de munca Contact
Ivesteste in oameni
Obiective si beneficiari Tehnici de cautare a unui loc de munca

 IDENTIFICAREA UNUI LOC DE MUNCĂ

În lucrarea „Getting a job”, sociologul Mark Granovetter abordează problema integrării indivizilor pe piaţa muncii. Autorul afirmă că, în găsirea unui loc de muncă, relaţiile personale sunt de o importanţă capitală. Iată câteva din întrebările la care încearcă autorul să răspundă: Cine sunt aceste cunoştinţe şi ce fel de legături au ele cu subiecţii? În ce circumstanţe sunt transmise informaţiile despre locurile de muncă şi la iniţiativa cui? Care este motivaţia cunoştinţelor de a oferi informaţii despre un loc de muncă? Ce caracteristici ale relaţiilor personale şi ale reţelelor au favorizat trecerea informaţiilor de la sursă la destinaţia finală? Cum a ajuns subiectul să cunoască persoana care i-a dat informaţia despre locul de muncă? Ce trăsături ale individului au contribuit la această legătură şi la păstrarea ei?

Autorul american afirmă, de asemenea, că, între subiectul studiului său şi teoria economică a pieţei muncii, există o oarecare suprapunere. În concepţia clasică, munca este o marfă: angajatorii sunt cumpărătorii iar angajaţii sunt vânzătorii de forţă de muncă, salariile ţin loc de preţuri. Cererea şi oferta acţionează în modul obişnuit pentru a stabili un echilibru. Nu există o piaţă perfectă a muncii tot aşa cum nu există o piaţa perfectă a produselor. O problemă care poate fi semnalată este şomajul; de asemenea pe piaţa muncii există inegalităţi: pentru aceeaşi muncă executată în condiţii asemănătoare angajatorii plătesc salarii diferite.

În procesul de identificare a unui loc de muncă se poate vorbi de două stadii:        

- găsirea cumpărătorilor,
- stabilirea ofertei acestora.

 Angajarea, mai ales când este vorba de o slujbă ce presupune educație și formare, este precedată de o intensă căutare. Un schimb de informaţii este necesar, astfel încât atât posibilul angajat cât şi angajatorul să afle mai multe informaţii unul despre altul şi să poată lua o decizie.

Căutarea unui loc de muncă presupune costuri şi beneficii. În cazul muncitorilor, timpul este considerat costul principal; un alt cost important implică apelul frecvent la relaţiile personale, fapt care poate duce la deteriorarea relaţiei. În studiul realizat de Granovetter, 80% din relaţiile personale folosite nu numai că l-au informat pe subiect de noua slujbă, dar au pus şi „o vorbă bună” pentru el , dar după cum am spus mai sus acest lucru nu se poate face prea des, pentru că ar duce la tensionarea relaţiei. Autorul menţionează teoria lui Brown după care diferite metode de căutare a unui loc de muncă conduc la diferite cantităţi de informaţii; „căutătorii de slujbe” calculează costurile şi beneficiile pentru fiecare metodă pe care o pot folosi şi folosesc, mai întâi, metoda de la care aşteaptă cel mai mare beneficiu.

În ce priveşte oferta de forţă de muncă, aceasta este alcătuită din: cei care intră pentru prima dată pe piaţa muncii, cei care au fost disponibilizați, cei care renunţă la slujbă (din cauza insatisfacţiei, demotivării, presiunilor....), cei care sunt şomeri de o perioadă suficient de lungă de timp, astfel încât să nu mai aibă dreptul la ajutor de şomaj.


SFATURI PENTRU CEI AFLAȚI ÎN CĂUTAREA UNUI LOC DE MUNCĂ:

-  Căutarea unui loc de muncă poate reprezenta ....... un loc de muncă in sine. Cu cât căutați mai mult, cu atât mai greu este să rămâneți concentrat și cu o atitudine pozitivă. Pentru a vă fi mai usor, organizați-vă căutarea, folosiți-vă timpul cu creativitate și lucrați prin intermediul rețelelor de căutare.

-  Transformati tot ce faceți in demersul dumneavoastră de căutare intr-un posibil contact. La muncă, la biserică, în intâlnirile cu părinții colegilor de școală ai copiilor dumneavoastră, cu vecinii, toate persoanele cu care stați de vorbă vă pot ajuta la un moment dat. Dacă vă este greu, la inceput, să vă formați o rețea de contacte, incepeti cu persoane pe care le cunoașteti bine. Pe măsură ce vă simțiti mai confortabil, veți fi in stare să comunicati cu aproape oricine. Cine știe? Poate că persoana din fața dvs. de la magazin să vă fie viitorul șef.
 
-  Creați-vă un program zilnic in care să dați telefoane, căutare pe Internet, comunicare cu persoane care vă pot ajuta și intervieva. Asigurați-vă că ieșiti din casă in fiecare zi și vorbiți cu lumea pentru a nu fi pus in situația de a pierde contacte care vă pot oferi ocazii valoroase de a vă găsi un loc de muncă. 
 
-  Identificati piața locurilor de muncă in funcție de locatie, industrie, dimensiunea companiei si cerintele postului. Sunteti dispus sa va mutati pentru a lucra pe postul respectiv? Priceperea dvs se poate aplica la mai multe domenii? Sunteti bun la vanzari, de exemplu, si probabil ca puteti vinde orice de la pantofi la calculatoare.
 
-  Surse de informare pe care le puteți aborda:

Inspectoratul Teritorial de Muncă este o instituție ce oferă un serviciu gratuit pentru a ajuta firmele sã înștiințeze solicitanții in legătură cu posturile vacante. De asemenea, ITM-ul oferã servicii de consiliere profesionalã, informãri despre cursuri de calificare și recalificare.

Centrele de plasare a forței de muncă. Acestea creeazã, de obicei, anumite baze de date ale ofertelor de locuri de muncã și ale celor care își cautã un loc de muncã.

Mass-media. Presã, ziarele cotidiene sau sãptãmânale, reclame la radio, pagini de informare la televiziune, etc. Nu pierdeți din vedere cã existã un decalaj între momentul în care firma dã anunțul și momentul apariției lui în ziar. De multe ori, pânã se citește anunțul, postul este deja ocupat. De aceea este bine sã se contacteze firma cât mai repede, după citirea anunțului.

 Internetul. Existã site-uri speciale care se ocupã de ocuparea posturilor vacante și care intermediazã legãtura dintre angajatori ș potențialii angajați.

Târgurile locurilor de muncă. La aceste târguri, angajatorii își prezintã (prin tehnici proiective) ofertele de locuri de muncã și descriu firmele/instituțiile, se prezintã modele de CV-uri, se organizeazã simulãri de interviu, se organizeazã diferite seminarii și conferințe cu scopul de informare, conștientizare, sensibilizare a firmelor participante și a persoanelor care cautã un loc de muncã.

 Anunțuri postate in vitrinele magazinelor, in apropierea firmelor angajatoareI de genul "Angajăm ........ – telefon ..................". 



ETAPE ÎN IDENTIFICAREA ȘI OBȚINEREA UNUI LOC DE MUNCĂ

1. Identificarea domeniului în care doriți sã vă găsiți loc de muncă, pe baza experienței profesionale si / sau abilităților personale.

Singura posibilitate de a contrabalansa dezavantajul lipsei de experiență este să evidentiați potentialul profesional, mai exact, abilitatile pe care le dețineți. Pentru a dovedi ca aveți anumite atuuri si ca veți face față cerintelor postului, vă puteți folosi de "tehnicile" urmatoare:

a. Trebuie sa alegeți un domeniu spre care să ținitiți. In urma participării la anumite cursuri de formare, specializare, instruire, ați dobândit noi cunoștințe și informații. Este greu sa dovediți ca aveți foarte multe abilitati in multe domenii cand, de fapt, nu aveți experiența profesională pentru a vă reorienta spre domenii noi. De aceea, este extrem de important sa vă concentrați pe o activitate care vă pasionează si pe care ați dori să o practicați permanent și neconditionat (activități in turism, construcții, design, etc).

b.  Identificați acele abilitati-cheie căutate in domeniul pe care vi l-ați ales. De exemplu, pentru a lucra in vânzări este necesar sa aveții incredere in sine, să vă placă să comunicați cu oameni diferiti, să fiți convingător pentru a-i determina să vă accepte oferta, să fiți perseverent.

Dupa ce v-ați definit aceste caracteristici, treceți la pasul doi. Incercați să identificați, in experienta personală, situații in care ați dat dovadă de aceste calități. O astfel de situație poate fi următoarea: “Am foarte multi prieteni și imi place să organizez drumeții sau activități de divertisment pentru tot grupul. De obicei, reușesc să îi conving pe cei mai mulți să accepte planurile initiate de mine" – demonstrează că puteți fi convingător și că sunteți înclinat spre relaționare și comunicare.


2. Căutarea surselor de locuri de muncă. Identificarea ofertelor.

O persoană aflată in căutarea unui loc de muncă poate apela la una sau mai multe modalități de căutare sumarizate mai jos:

-       Consultarea listelor cu locuri de muncă vacante afișate săptămânal de către Agentiile Judetene pentru Ocuparea Forței de Muncă si înscrierea in baza de date ca persoană în căutarea unui loc de muncă.
-       Consultarea listelor cu locuri de muncă vacante afișate de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.

-       Participarea la Bursele Locurilor de Muncă organizate de catre AJOFM sau alte entități locale.

-        Inscrierea în bazele de date ale agențiilor (autorizate) private de recrutare și plasare a forței de muncă.

-       Căutarea pe site-urile web specializate.

-       Consultarea ofertelor de locuri de muncă din ziare. Lansarea unui anunț in căutarea unui loc de muncă (la rubrica: "Cereri muncă" )

-       Afișare de anunturi (fluturasi) cu oferta de muncă.

-       Candidatura spontană.

Contul meu