Acasa Cursuri Consiliere Consultanta Materiale de informare Locuri de munca Contact
Ivesteste in oameni
Redactarea unui plan de afaceri Redactarea unui plan de afaceri
Multi autori consideră că realizarea planului de afaceri este cea mai importantă etapă în vederea lansării unei noi afaceri sau, după caz, atunci când este nevoie ca o afacere existentă să fie dezvoltată. Întocmirea unui plan de afaceri logic și coerent necesită un timp si un efort important, inclusiv pentru cei care au experiență in domeniul managementului de afaceri. Planul prezintă o ”hartă” a viitoarei afaceri, imbunătățind șansele intreprinzătorului de a atinge obiectivele propuse. Trebuie să ținem cont de o realitate, și anume că nu există două afaceri la fel, cum nu există nici două organizatii la fel. In același fel, nu există o formulă magică pentru elaborarea planurilor de afaceri. Există, insă, anumite aspecte  care trebuie avute în vedere intotdeauna când se pornește in elaborarea planului de afaceri, astfel incât planul sa fie un instrument de lucru simplu, sugestiv si pragmatic. In acest fel, intreprinzatorul demonstreaza ca are o perceptie globală asupra afacerii, că intelege toate aspectele ei, atat cele tehnice cat si cele financiare, sau cele ce țin de alegerea resurselor umane. Numai astfel se poate demonstra că intreprinzătorul stăpânește situatia.

Pentru ca viitorul afacerii sa nu devină o necunoscută imposibil de controlat, intreprinzatorul trebuie să răspundă, incă din faza de initiere a afacerii, la cateva intrebari, din care, ulterior, se poate dezvolta practic planul de afaceri:
  • Cine este utilizatorul produselor?
  • Cine este clientul produselor oferite?
  • Care este amplasamentul adecvat pentru afacere?
  • Ce preț este potrivit pentru situația pieței intr-un anume moment sau context?
  • Cum vor fi distribuite produsele către clienti?
  • Care sunt perspectivele pietei pe termen scurt si lung?
  • Cum poate fi extinsă gama de produse?
  • Cine sunt concurentii si care sunt punctele lor tari si slabe?
  • Ce motivatii va avea un client pentru a cumpara produsul?
  • Care este conceptul de marketing prin care se conduce afacerea?
  • Care este necesarul de capital?
  • Care este forma juridica cea mai potrivita pentru afacere?
Dintre avantajele realizării unui plan de afaceri la inceputul demersului pe care un întreprinzător / potențial întreprinzător îl face pentru a-și dezvolta propria afacere, enumerăm:

- posibilitatea de a analiza detaliat activitatea viitoare pe care o presupune realizarea planului de afaceri permite evitarea multor greseli cauzate de lipsa de informare (cunoasterea insuficienta a pieței, a concurentilor sau clientilor, cunoasterea insuficienta a unor concepte economice sau tehnice cuprinse in activitate);
- indicarea, cu o precizie destul de mare, a investiției necesară inițial,  in ce se va investi si cum va fi recuperata investitia. In acest fel, se reduce semnificativ riscul aparitiei unor probleme cu fluxurile de numerar (cash-flow-ul), una din cauzele principale de nereușită in primele etape de functionare ale noilor afaceri. In plus, intreprinzatorul poate alege cele mai avantajoase surse de finantare;
- creșterea credibilității întreprinzătorului / potențialului întreprinzător in fața investitorilor si / sau a partenerilor de afaceri, in situația prezentării unui plan de afaceri bine întocmit;
- întărirea abilităților de planificare ale întreprinzătorului și ridicarea nivelului de adaptabilitate a acestuia la schimbările din mediul economic.

Planul de afaceri reprezinta, in acelasi timp, o cerinta a investitorilor externi, creditori sau actionari potentiali. Acestia pot afla dintr-un plan de afaceri in ce constă afacerea, motivele pentru care afacerea prezentată in planul de afaceri poate fi considerată profitabilă, capitalul necesar intreprinzătorului, rentabilitatea scontată. Trebuie sa stiti ca nicio bancă nu acceptă deschiderea unei finanțări pentru o nouă afacere fără prezentarea unui plan  de afaceri  bine intocmit. Planul de afaceri vă ajută fie la promovarea unei societati noi, fie la lansarea unui proiect important in cadrul unei societati deja existente. Ca sa intelegem si mai bine la ce este util, va prezentăm si definitia data de specialisti planului de afaceri :
Planul de afaceri este un document care prezintă pe scurt obiectivele operationale si financiare ale afacerii si care contine planuri si bugete detaliate din care reiese modul in care vor fi atinse obiectivele.

Structura unui plan de afaceri nu este standardizata. Fiecare firma are propriile ei nevoi de planificare. Cu toate acestea, băncile sau institutiile de stat care oferă creditare prezintă, uneori, modele proprii ale planurilor de afaceri, mai mult sau mai putin relevante din punctul de vedere al unei planificari riguroase.

Planul de afaceri trebuie sa trateze urmatoarele domenii:

- descrierea firmei (din punct de vedere juridic, al produselor si serviciilor, si al ariei geografice deservite);
- planificarea de marketing;
- planificarea productiei si operatiunilor;
- planificarea resurselor umane;
- planificarea financiar-contabilă;
- managementul riscurilor;
- implementarea planului de afaceri.

In general, un plan de afaceri cuprinde urmatoarele capitole:

  1. Titlul
  2. Cuprins & Capitole
  3. Sumar (scurta introducere)
  4. Descrierea firmei (afacerii)
  5. Echipa si managementul firmei / companiei
  6. Prezentare produs(e) / serviciu (ii)
  7. Analiza pietei
  8. Obiective
  9. Strategia firmei / afacerii si modul de implementare
  10. Informatii financiare
  11. Anexe si alte documente
Click: Structura unui plan de afaceri

Contul meu